Тонкощі вибору електровелосипеда
Персональний електротранспорт увійшов у життя сучасної людини міцно і, ймовірно, назавжди. Ще недавно всі дивувалися футуристичним сігвеям, гіроскутерам, електросамокатам, вважаючи їх за інноваційний прорив, а сьогодні - це вже природне доповнення міського життя.
Завдяки розвитку електротехнологій ми стали свідками, як наново винайшли велосипед. Сьогодні електричні байки, разом із самокатами та гіроскутерами, входять до ТОП 3 найпопулярніших видів портативного електротранспорту. Найчастіше їх купують у наших магазинах як більш практичну міську альтернативу механічним велосипедам. Тому ми розповімо вам про тонкощі вибору електровелосипеда, надамо відповіді на питання, що найчастіше звучать.
Чим принципово відрізняється електровелосипед від механіки?
Питання начебто і очевидне, але далеко не завжди можна почути однозначну відповідь. Принципова різниця – у наявності 3-х конструктивних вузлів: електроприводу, акумулятора та контролера. Особливості цих компонентів визначають ходові якості велосипеда, саме на них зосереджують основну увагу при виборі моделі.
Чи обов'язково крутити педалі на електробайку?
Це залежить від того, який принцип керування двигуном передбачений у велосипеді. У сучасних моделях використовують три типи систем:
- Рedal-assist – найпоширеніша технологія, за якої велосипедист не звільняється від необхідності крутити педалі, але електродвигун допомагає йому в цьому, зменшуючи рівень фізичних навантажень. Моделі з прогресивною електронною начинкою мають широкий діапазон налаштувань.
- Power on demand (управління дроселем) – необхідність педалювання у таких моделях відпадає; контроль здійснюється з допомогою ручного управління. Повертаючи та утримуючи ручку акселератора, за аналогією з ручкою газу на мотоциклі, велосипедист регулює потужність роботи двигуна та швидкість руху.
- Комбінована система – прискорення контролюється одним із 2-х вищеописаних методів на вибір.
На що звернути увагу, якщо я хочу швидкий та прохідний велосипед?
Насамперед на показник потужності електродвигуна. Чим більша потужність електробайка (Вт), тим вища його максимальна швидкість, вантажопідйомність, прохідність та активніше прискорення.
Умовно всі сучасні електровелосипеди можна розділити на групи:
- малопотужні – від 200 до 350 Вт;
- середньої потужності – до 500 Вт;
- високої потужності – понад 500 Вт.
Чим потужніший двигун, тим більша ємність акумулятора та вища напруга (В). Велосипеди з робочою напругою 36, 48 або 60 В більш потужні і швидкісні, але програють у вазі, габаритах і коштують значно дорожче, ніж легкі і компактні малопотужні моделі, з робочою напругою 24 В.
Як не помилитися з потужністю?
В першу чергу орієнтуйтеся на такі основні критерії, як: свою вагу, оптимальну для вас швидкість, дистанцію, яку потрібно долати без підзарядки, і характер рельєфу, за яким ви будете частіше пересуватися.
За умов міста людям вагою до 100 кг буде достатньо потужності 200-350 Вт. Якщо ваші щоденні маршрути включають круті підйоми, і на вільних ділянках ви любите промчати з вітерцем, не турбуючись педалюванням, - у цьому випадку зупиніться на велосипедах потужністю 350 Вт (людям до 70 кг) і середньопотужних варіантах в 500 Вт (велосипедистам, 70 кг.
Також заздалегідь подумайте, чи використовуватимете ви велосипед для заміських поїздок, чи плануєте возити на ньому вантаж або встановлювати дитяче велокрісло, чи зможете заряджати акумулятор на роботі інше. Тому приймайте остаточне рішення.
Мотор-колесо: що варто знати про нього?
Мотор-колесо (втулковий двигун) – найефективніший тип приводу. Його встановлюють на 90% сучасних електровелосипедів безпосередньо в переднє або заднє колесо дома втулки. Але поряд із цією системою існують і інші типи електроприводів:
- з ланцюговою або ременной передачею (крутний момент передається з двигуна встановленого на рамі);
- фрикційні електроприводи, в яких момент, що крутить, передається з валу двигуна на покришку заднього колеса велосипеда;
- кареткові приводи, у яких обертання передається не так на колесо, а безпосередньо на вісь педалей.
За всіх своїх наявних перевагах всі ці різновиди приводів не витримують конкуренції з мотор-колесом.
На що впливають параметри акумулятора?
При виборі акумулятора звертають увагу на дві ключові характеристики.
Напруга батареї (вимірюється у Вольтах) безпосередньо впливає на частоту обертання двигуна та визначає максимальну швидкість велосипеда. Для стандартного байка на 26-х колесах співвідношення «напруга – максимальна швидкість» виглядає приблизно так:
- 24 V – до 26 км/година;
- 36 V – до 35 км/годину;
- 48 V – 50 км/година.
Місткість батареї – другий важливий параметр, що визначає відстань, яка здатна подолати велосипед на одній повній зарядці; вимірюється в ампер-годиннику (Ач). Чим більша ємність батареї, тим довше вона заряджається.
Скільки можна проїхати без заряджання?
Запас ходу залежить від напруги та ємності батареї. На середньопотужному велосипеді з акумулятором 36В/12Ач райдер вагою до 80 кг зможе подолати в середньому 23-25 км на одній зарядці. У холодну пору року, на навантаженому велосипеді або при їзді по пересіченій місцевості, запас ходу буде значно меншим. Поєднуючи електротягу з педалюванням, стежачи за тиском у шинах і не навантажуючи велосипед додатковою поклажею, пробіг можна збільшити в 1,5-2,5 рази.
Максимально коротко про популярні типи велосипедних акумуляторів
Типи акумуляторів, які найчастіше зустрічаються в сучасних електробайках:
- Літій-іонні (Li-Ion) – найпоширеніший тип акумуляторів. Легкі, ємні та довговічні. Чи здатні витримувати до 300-400 і більше циклів «заряд-розряд». Заплатити за них доведеться значно більше, ніж за свинцево-кислотні батареї. Через великий внутрішній опір літій-іон не ставлять на занадто потужні байки (більше 750 Вт). Вони погано пристосовані для мінусових температур, і їх не можна швидко зарядити.
- Свинцево-кислотні (SLA) - недорогі, але морально застарілі варіанти батарей. Тяжкі, повільно заряджаються, відносно швидко вимагають заміни (150-200 циклів). Із плюсів: їх можна використовувати при невеликому мінусі, звичайно, із втратою ємності.
Літій-іонні батареї мають такі різновиди:
- літій-марганцеві (Li-Mn);
- літій-полімерні (LiPo).
Літій-залізо-фосфатні (LFP) – вдосконалене покоління літій-іонних акумуляторів. Мають феноменальний термін служби – понад 2000 циклів (для варіантів у залізному корпусі), можуть використовуватися за низьких температур, швидко заряджаються, підходять для потужних велосипедів. Ризик самозаймання такої батареї зведено до мінімуму. Звичайно, заплатити за такі характеристики доведеться відповідну суму.
Трохи про безпеку
Найбільш небезпечними з точки зору експлуатації вважаються літій-полімерні батареї в корпусі полімерної плівки. Причиною самозаймання може стати деформація м'якого пакета під час удару, перегрівання акумулятора або його використання при мінусових температурах.
Найбільш безпечними акумуляторами на сьогоднішній день є літій-залізо-фосфатні варіанти. Такі батареї не бояться критичних мінусів, як і високих температур. При механічних пошкодженнях, збоях у роботі плати заряду та замикання такі акумулятори можуть задимитися, але не спалахують.
Незалежно від типу використовуваної батареї, завжди уважно читайте рекомендації до експлуатації та суворо дотримуйтесь зазначених вимог.
Друзі, приходьте до нас у магазин, ми допоможемо вам визначитись із вибором електротранспорту.