Хардтейли і двухпідвісні байки
Переважна більшість велобайків, використовуваних сьогодні любителями різного віку, є хардтейли. У цій конструкції чимало переваг, найбільш вагома серед яких - доступна вартість, причому при досить пристойній якості.
Головний розподіл гірських велосипедів - за наявністю або відсутністю заднього амортизатора. Ті моделі, які не мають заднього амортизатора, називаються хардтейли (hardtail в перекладі з англійської означає "жорсткий хвіст", тобто жорстка задня частина велосипеда), а у яких він є - двухпідвіси (full-suspension перекладається як "повна підвіска" , тобто на велосипеді встановлені два амортизатора).
Як правило, звичайні велосипедисти, для яких байк є засобом активного відпочинку, не захоплюються подоланням яскраво виражених перешкод, вважаючи за краще відносно рівні паркові або дачні доріжки. Для такого катання гірський хардтейл - кращий тип велобайків, оскільки амортизована вилка пом'якшує невеликі поштовхи, забезпечуючи щодо комфортне та безпечне катання.
Сфера використання велосипедів з двома амортизаторами набагато вужча: вони призначені для подолання дійсно серйозних перешкод - кам'янистих трас, крутих підйомів і спусків, нерідко - по стежках з виступаючими корінням дерев і іншими нерівностями. Амортизація обох коліс повністю нівелює дрібні поштовхи, а великі істотно пом'якшує, завдяки чому їхати комфортніше. Зчеплення коліс з дорогою зберігається, незалежно від рельєфу поверхні, збільшується прохідність.
Переваги хардтейлів
З точки зору простого любителя велоїзди, який не прагне завойовувати призи в змаганнях і катається виключно для задоволення, хардтейл набагато більш зручний, ніж двухподвес, тому що:
- дозволяє швидко і впевнено стартувати з місця;
- при обертанні педалей відсутня розгойдування, яка погіршує рівновагу їздця;
- завдяки жорсткій міцній рамі виключаються торсіонні зміщення заднього трикутника;
- простота конструкції забезпечує високу надійність і ремонтопридатність;
- рама не вимагає частого проведення профілактики (для двухподвесов обов'язковим є огляд мінімум раз на півроку з заміною підшипників);
- можлива установка багажника для туристичних поїздок.
Хардтейл, з його амортизаційної вилкою, успішно гасить більшість струсів, завдяки чому навіть не дуже досвідчений велосипедист впевнено тримається в сідлі і довше не відчуває втоми. Не слід думати, ніби гірський хардтейл - велосипед, який використовується виключно для любительського катання. Існує чимало спортивних велодісціплін, заснованих на використанні цього типу байків.
Крос-кантрі, або їзда по нерівній місцевості, що буяє довгими спусками та підйомами. Велобайк з заднім амортизатором тут змушує витрачати більше сил на обертання педалей. Тому, якщо траса не дуже складна, кращий вибір для цього виду спорту - звичайно, хардтейл з високою верхньою трубою і досить довгими пір'ям рами. Каретка розташована нижче звичайного, щоб забезпечити спортсмену хорошу стійкість.
Dirt-jumping, або просто дьорт - подолання траси з трамплінами різної висоти. Вітається здатність спортсмена показати особливий стрибок, в якому присутній якийсь трюк. Тут потрібна висока жорсткість рами в поєднанні з довгою базою, що дозволяє краще розподіляти ударне навантаження. Каретка може бути розташована вище лінії осей.
Стріт - виконання трюків на асфальті або подолання вуличних перешкод - сходів, бордюрів, лавок і т.д. У цій спортивній дисципліні необхідний практично такий же велобайк, як і для дерта, але рульова колонка стоїть під різкішим кутом, а вилка володіє більшою жорсткістю.
4-крос і дуал-крос - гонки по складній трасі, в яких беруть участь пари або четвірки байкерів. При проходженні маршруту вони повинні долати різноманітні пагорби, трампліни, дроп, контр-уклону і т.д. Кращий тип велосипеда в цій дисципліні володіє короткоходной виделкою, компактною рамою з короткими пір'ям і сильно заваленим кутом вилки, що забезпечує високу стійкість байка.
З усього вищесказаного можна зробити однозначний висновок: для аматорського катання кращі велосипеди - це хардтейли бюджетного або середнього цінового сегмента. Але якщо велосипед необхідний для серйозних занять в будь-який з існуючих сьогодні велодісціплін, доведеться купувати спеціалізовану модель, що відповідає всім вимогам обраного виду велоспорту.